Μαλδίβες: Πρόστιμο ρεκόρ 10 εκατομμυρίων δολαρίων για ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο το οποίο προσάραξε σε ύφαλο

Μαλδίβες: Πρόστιμο ρεκόρ 10 εκατομμυρίων δολαρίων για ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο το οποίο προσάραξε σε ύφαλο
Η κυβέρνηση των Μαλδίβων φαίνεται έτοιμη να απελευθερώσει ένα ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο το οποίο κρατούσε για περισσότερους από τρεισήμισι μήνες, μετά την προσάραξη του τον Αύγουστο του 2021.
Η κυβέρνηση αρχικά ζήτησε κατάθεση χρημάτων για τη ζημιά που προκλήθηκε στον ύφαλο κατά την προσάραξη, αλλά αργότερα ζήτησε και χρήματα για το κόστος για τις επισκευές στον ύφαλο.
Το 58.735 dwt φορτηγό πλοίο βρισκόταν εν πλω από την Ινδία προς στη Νότια Αφρική κενό φορτίου όταν έπαθε μπλακάουτ στις 18 Αυγούστου. Την επόμενη μέρα το πλοίο που ήταν ακυβέρνητο παρασύρθηκε και προσάραξε στον ύφαλο, και χρειάστηκε να ζητήσει την βοήθεια ρυμουλκών από τη Σρι Λάνκα για να την επανάπλευση του. Δέκα μέρες μετά τη προσάραξη, μπόρεσαν να αποκολλήσουν το πλοίο από τον ύφαλο κατά την άμπωτη και να το μετακινήσουν σε ασφαλές αγκυροβόλιο.
Κυβερνητικά στελέχη κατηγόρησαν αμέσως το πλοίο ότι προκάλεσε σημαντικές ζημιές στον ύφαλο. Είπαν ότι το πλοίο θα κρατηθεί μέχρι να γίνει πλήρης έρευνα από δύτες που εξερευνούν το τμήμα του υφάλου. Ερωτήματα τέθηκαν επίσης για τα γεγονότα που οδήγησαν στην προσάραξη. Κατηγορίες διατυπώθηκαν ότι η μηχανή του πλοίου είχε υπερθερμανθεί προκαλώντας τη διακοπή λειτουργίας και το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο και παρασυρόταν για πολλές ώρες χωρίς να ειδοποιηθούν οι τοπικές αρχές για οποιονδήποτε πιθανό κίνδυνο. Κυβερνητικά στελέχη είπαν ότι ο καπετάνιος ήταν υπεύθυνος για να αναφέρει τον κίνδυνο.
Το ποσό της αρχικής κατάθεσης ορίστηκε σε περίπου 6,5 εκατομμύρια δολάρια, αλλά η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος αύξησε αργότερα το πρόστιμο σε 10 εκατομμύρια δολάρια. Στο ποσόν περιλαμβανόταν τόσο το πρόστιμο όσο και το κόστος αποκατάσταση του ύφαλου ώστε η κατάσταση του να γίνει όπως ήταν πριν την προσάραξη.
Η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου άσκησε έφεση κατά της απόφασης και προσπάθησαν να διαπραγματευτούν με την EPA. Η υπόθεση έφτασε τελικά στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Κλιματικής Αλλαγής και Τεχνολογίας.
Κατά την επανεξέταση, ο υπουργός Aminath Shauna κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «δεν υπήρχαν λόγοι να αλλάξει η απόφαση της EPA».
Μετά από συζητήσεις με την κυβέρνηση, η ναυτιλιακή εταιρεία πραγματοποίησε την πληρωμή 10 εκατομμυρίων δολαρίων στην κυβέρνηση στις 5 Δεκεμβρίου. Η κυβέρνηση στις Μαλδίβες αναγνώρισε την πληρωμή και είπε ότι το πλοίο θα απελευθερωθεί.
Οι Μαλδίβες είχαν και άλλες αξιώσεις κατά πλοίων που είχαν προκαλέσει ζημιές στον ύφαλο τους. Το 2016, αξίωσαν και πήραν αποζημίωση από ένα βιετναμέζικο πλοίο που επίσης προσάραξε καταστρέφοντας ένα τμήμα του υφάλου. Το τοπικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Avas, ωστόσο, αναφέρεται ότι αυτό είναι το υψηλότερο ποσό που καταβλήθηκε ποτέ στην κυβέρνηση των Μαλδίβων, ως πρόστιμο που επιβλήθηκε βάσει του νόμου περί προστασίας του περιβάλλοντος. Η εφημερίδα ανέφερε επίσης ότι είναι η πρώτη φορά που εισπράττεται αποζημίωση για εργασίες αποκατάστασης.